Proffs på fönster sedan 1984

Köpvillkor

KÖPVILLKOR SMÅLANDSSNICKERIER AB

1.Avtal beställning

Beställning görs via webbplatsen och i samband med detta accepterar du Smalandssnicker.se villkor som är en del av Smålandssnickerier AB. Smålands har sitt säte i Vetlanda kommun. Vid beställning skickar Smalandssnickerier.se en orderbekräftelse till den e-postadress som du angivit med en bekräftelse på beställning och därmed påbörjas ett avtal mellan dig och Smålandssnickerier om ett köp. Smalandssnickerier.se avhåller sig från avtal med personer under 18 år (ej myndiga).

2.Produktinformation

Smålandssnickerier AB reserverar sig för eventuella fel i produktbeskrivningen, specifikation samt felaktiga priser eller felaktig information angående om en produkt finns i lager. Smålandssnickerier AB har rätt att korrigera sådana fel, ändra eller uppdatera informationen på webbplatsen och att löpande göra produktändringar och förbättringar. Smålandssnickerier AB reserverar sig även för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Smalandssnickerier.se

3.Betalning

Vid beställning av varor från Smalandssnickerier.se har du som kund en betalningsförpliktelse. När du betalar hos oss genomförs köpet genom Svea som är vår samarbetspartner. Du kan välja att betala direkt med ditt kort, med faktura, delbetalning eller via din Svea kreditkonto. Allmänna villkor för Svea Check-out hittar du här. För mer information om ditt köp hänvisar vi dig att besöka Svea. Ifall Sveas villkor står i konflikt med våra, gäller Sveas villkor för betalningen.

4.Priser

Vid beställningen gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på Smalandssnickerier.se, om annat inte uttryckligen har avtalats. Smålandssnickerier priser är inklusive moms och eventuella fraktavgifter anges separat. I de fallen Smålandssnickerier gör prisförändringar efter att din beställning är gjord påverkar inte det din order, utan det är köptillfällets priser som gäller.

5.Frakt

Det ska vara korrekt ifylld leveransadress samt eventuell avisering anges vid köp. Uppgifter på fraktavgifter uppges därefter på vår hemsida i kassan innan ditt köp. Vi skickar våra gods med en tredje part. Detta innebär att vi inte kan påverka leveranstiderna från dess att ordern lämnat vår leverantörs lager. Om leveransförsening uppkommer tar Smalandssnickerier.se kontakt med dig som köpare så fort som möjligt och informerar om en ny uppskattad leveranstid. Tänk på att ange korrekt telefon-/ mobilnummer som vi eller vår tredjepartsleverantör alltid kan nå er på så att ni finns tillgängliga vid leverans.

6.Leverans

Vid beställning av varor från Smalandssnickerier.se varierar leveranstiden beroende på produkt och kombinationer med tillval osv, se respektive produktsida för aktuell leveranstid. Preliminärt leveransdatum meddelas vid e-post. Alternativt sker kontakten via sms eller e-post. Observera att den angivna leveranstiden kan komma att avvika beroende på var du bor i landet samt om leverantören har tillfälligt slut i lager. Skulle försening ske eller godset vara skadat står Smålandssnickerier AB inte för eventuella kompensationer för kostnader av hantverkare. Vid leverans av dina varor måste du som kund kontrollera/syna ditt gods. Om det skulle vara skadat eller saknas varor ska detta anmälas omgående till Smålandssnickerierskundtjänst och direkt till chauffören.

För all leverans gäller transport fram till adressen på framkomlig väg. Smålandssnickerier AB erbjuder inte inbärning. Godset levereras så nära bostaden som möjligt. Därefter ansvara kunden själv för att transportera godset från avlastningsplatsen och upp till lägenheten eller till bostaden.

Smålandssnickerier AB levererar inte till öar som saknar vägverkets bilfärjeförbindelse. I de fallen kan Smålandssnickerier AB endast leverera till när närmsta kaj/hamn. Kunden ansvarar själv för transport resterande sträcka.

Endast avlastningsplats ingår. Smålandssnickerier AB eller speditören ansvarar inte för bortforsling av emballage. Vid avlastning måste varorna kontrolleras av mottagare samt kvitteras. Fraktbolag ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Observera att vid leverans av fryskänsliga produkter är det extra viktigt att mottagaren tar emot godset och ställer in varorna i ett uppvärmt utrymme för att garantierna på varorna ska gälla.

Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Om du inte tar emot leveransen från Smålandssnickerier AB eller om du inte hämtar din beställning vid speditörens uthämtningscentral inom 14 dagar, kommer leveransen att returneras. Du som kund är då skyldig att stå för returfrakten.

7.Ångerrätt/retur

Smålandssnickerier tillämpar Distans- och Hemförsäljningslagen (2005:59) samt Konsumentköplagen för beställningar som görs av privatpersoner. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan eller beställning av en tjänst utan att behöva uppge någon speciell anledning. Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas smalandssnickeriers kundtjänst inom 14 dagar. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss. Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Vid påbörjad konsumtion av tjänst, exempelvis att hantverkare eller du själv påbörjat utförandet, gäller inte ångerrätten. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.

Distans- och Hemförsäljningslagen innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Smalandssnickerier.se uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: "en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel". Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som ” Beställningsvara ” på smalandssnickerier.se.

8.Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till kundtjanst@smalandssnickerier.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.

8.Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

9.Personuppgiftsbehandling

Information om vår personuppgiftsbehandling finner du på vår hemsida. https://www.smalandssnickerier.se/cookies

10.Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

11.Force majeure

Vi anser oss befriade från ansvar orsakade av omständigheter utanför vår kontroll såsom olyckshändelse, brand, åsknedslag, explosion, krig, pandemi, upplopp, översvämning, hårt väder, allmän knapphet på transporter, varor eller energi, myndighetsåtgärder, fel eller förseningar i anslutna nät, arbetskonflikt eller underlåtenhet från någon som vi uttryckligen inte åtagit oss ansvar för.

12.Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som privatkund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se här.
Vid eventuell tvist med privatperson följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.
Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.
Övriga tvister handläggs av allmän domstol med Eksjö tingsrätt som första instans.
Tillagd i kundvagnen